יום שני, 2 ביולי 2012

באונסק"ו מתעלמים מהמלצות המומחים ומקבלים החלטות פוליטיות


ההחלטה של אונסק"ו מאתמול להכיר בכנסיית המולד כאתר מורשת עולמית בסיכון התקבלה בניגוד מפורש להמלצות וועדת מומחים מטעמם, וכנגד טיוטת ההחלטה שהוצעה בפני מליאת הארגון.

בהמשך למאמצים הפלסטיניים להתקבל לגופי האו"ם ולקבלתם לאונסק"ו בסתיו שעבר, הגישו הפלסטינים בקשה להכרה באתר כנסיית המולד בבית לחם כאתר מורשת עולמית בסיכון, אשר זכאי להגנה מטעם מוסדות האו"ם ולעמידה בתנאים מחמירים של שימור ופיתוח בר קיימא.
בעקבות הבקשה, הדורשת פעולה מיידית ותקיפה למניעת הנזקים שגורם כביכול "הכיבוש הישראלי" לאתר, בחן צוות מחקר מקצועי ובלתי תלוי של קבוצת המחקר הצרפתית ICOMOS  המשמשת כיועץ חיצוני לאונסק"ו את המצב בשטח, ובדוח נוקב שחיברו שללו לחלוטין את טענות הפלסטינים.
"אנו לא רואים במצב בכנסייה נזק מיוחד או סכנות ספציפיות ההופכות את המצב בה למצב חירום המצדיקים נקיטה של צעדים מיוחדים על ידי ועדת המורשת העולמית" כתבו המומחים, לאבחנתם הכנסייה לא "ניזוקה קשות" ולא "מצויה באיום מיידי". כך שלמעשה "אין שום צורך בפעולה מיידית לשם הגנה על הנכסים". 
יתרה מזאת, המומחים קבעו כי דווקא הממשל הישראלי הוא זה שערך שיפוץ נרחב במקום לאחרונה בגג המבנה, שנאמר כי הוא מצוי בסיכון גבוה "השיפוץ נערך בשנת 1990, כאשר העבודות נעשו ביוזמת השלטונות הצבאיים הישראלים".
בעקבות הדוח, גובשה טיוטת החלטה של אונסק"ו שעמדה לדיון בכינוס השבוע בסנט פטרסבורג, הדוחה את הבקשה הפלסטינית, ומצהירה כי היא "לא מכירה בתנאים בכנסיית המולד ככאלו המעמידים את האתר בסכנה" וכי יש "לדחות את הבקשה להכליל את הכנסייה ברשמית החירום של אתרי המורשת העולמית"כן קראה הטיוטה "להנחות את המדינה המציעה להגיש בקשה להכרה במסלול הרגיל של אתרי מורשת, בכדי לאפשר הליך מסודר של בדיקה, ואותנטיות של הבקשה".

אלא שלמרות הכול, בהחלטה הסופית קיבל הארגון את הטיעון הפלסטיני והכיר בכנסייה כאתר מורשת עולמית בסיכון, בניגוד לעמדת המומחים ובניגוד לעובדות בשטח.

הציניות שבהחלטה גוברת לאור הדלדול באוכלוסייה הנוצרית בבית לחם תחת השלטון הפלסטיני. בעוד שבשנת 1948 היו נוצרים 80% מתושבי העיר, הרי שלאחר הסכמי אוסלו ומסירת העיר לשליטת הרש"פ, ירד שיעורים לכדי שני אחוזים בלבד.

החלטה זו מוכיחה כי הסטנדרטים באונסק"ו הם רחוקים מלהיות מקצועיים, וכי ישנה מעורבות גוברת של הטיות פוליטיות בהחלטות הארגון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה