יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

יחסים מיוחדים: התרומה הישראלית לארה"ב - יורם אטינגר


יחסי ישראל-ארה"ב אינם חד-סטריים (ארה"ב נותנת וישראל מקבלת), אלא דו-סטריים, לתועלת הדדית. יחסי ישראל-ארה"ב חורגים מעבר לסכסוך הערבי-ישראלי ולבעיה הפלסטינית, ומאריכים ומשדרגים את הזרוע האסטרטגית של ארה"ב.
יחסים מיוחדים. צילום: ויקישיתוף


"ישראל תרמה יותר מ-600 שדרוגים למטוס האפ-16, השקולים לבונוס של מיליארדי דולרים ליצרנית המטוס", אמר לי מנהל מפעל היצור של האפ-16 בפורט וורת' בטקסס.

מאות חברות של התעשייה הביטחונית האמריקאית – ומשלם המיסים האמריקאי - נהנים מתרומה דומה של ישראל.הרכש הישראלי נתפש כתעודת הכשר לתעשייה הביטחונית האמריקאית, ומהווה מכפלן יצוא אדיר למשק האמריקאי. ישראל היא מעבדת תנאי-קרב היעילה בעולם העומדת לרשות ארה"ב, ותורמת לתעשייה הביטחונית של ארה"ב כפי ש"חנות עוגן" תורמת למרכז מסחרי.

"אינטל", "מיקרוסופט", "מוטורולה" ומאות חברות אמריקאיות חבות לטכנולוגיות ישראליות את יתרונם היחסי בשוק העולמי. ג'ורג' גילדר, "גורו" של תעשיות היי-טק בארה"ב, טוען ש"ארה"ב זקוקה לישראל, כפי שישראל זקוקה לארה"ב."

חיילים אמריקאים מתאמנים בישראל בדרכם לעיראק ולאפגניסטן ונהנים מניסיון ומציוד ישראלי ייחודיים בעמידה בפני מטעני-צד, מכוניות-תופת, מתאבדים, טילים נגד טנקים, ועוד. תא"ל מייקל ויין, סגן מפקד פיקוד ההדרכה והדוקטרינה בארה"ב העיד בקונגרס שלניסיון הישראלי היה חלק בניצחון על הטרוריסטים ב"משולש הסוני" בעיראק.

לדברי הסנטור דניאל אינוייה, יו"ר וועדת ההקצבות ויו"ר לשעבר של וועדת המודיעין, "היקף ואיכות המודיעין המתקבל מישראל, עולים על זה המתקבל מכל מדינות נאט"ו יחדיו".

עוזר מזכירת המדינה, אנדרו שאפירו, העיד בסנאט ש"ישראל מהווה אבן פינה של מדיניות ארה"ב מול איראן, הלוחמה בטרור הבינלאומי ומניעת הפצת נשק גרעיני... לטכנולוגיות ישראליות תפקיד קריטי בשדרוג ביטחון הפנים ובהגנה על חיילינו. שריון ישראלי מתוחכם מגן על טנקים ורכבים אמריקאים בעיראק ובאפגניסטן וציוד רפואי ישראלי משפר את הטיפול בפצועינו... כוחות אמריקאים וישראלים מקיימים תרגילים משותפים לשדרוג שיתוף הפעולה ויכולות מבצעיות בכלל ויכולות הלוחמה נגד טרור בפרט."

ב-1970 ישראל הפגינה יכולת ייחודית לסייע לארה"ב, כאשר זו הייתה שקועה בבוץ הווייטנאמי. ניוד צה"ל לגבול ישראל-סוריה-ירדן הביא לנסיגת הפלישה הסורית לירדן, שנועדה להפיל משטר פרו-אמריקאי, לאיים על משטרים פרו-אמריקאים בסעודיה ובמפרץ ולקדם את מעמד ברה"מ. ישראל מנעה קטסטרופה כלכלית ומדינית מארה"ב ללא שימוש בחיילים אמריקאים.

ב-1981, הרסה ישראל את הכור הגרעיני העיראקי והעניקה לארה"ב ב-1991את האופציה הקונבנציונלית במלחמתה בעיראק – חיסכון של אלפי הרוגים ומיליארדי דולרים.

הגנרל אלכסנדר הייג, שהיה מפקד נאט"ו ומזכיר המדינה האמריקאי, הגדיר את ישראל כ"נושאת המטוסים האמריקאית הגדולה ביותר ללא חיילים אמריקאים, העוגנת באזור קריטי לאינטרס האמריקאי וחוסכת לארה"ב כ-20 מיליארד דולרים לשנה."

הלבה הרותחת ב"רחוב הערבי" – שעדין לא הגיעה לשיאה – חושפת את אופיים התזזיתי, ההפכפך והבלתי-אמין של המשטרים הערביים. פינוי הכוח האמריקאי מעיראק המעניק רוח גבית לאלימות האזורית, החרפת האיום על אינטרסים אמריקאים, העמקת המעורבות הרוסית והסינית במזרח התיכון, ערעור היציבות של משטרים ערביים פרו-אמריקאים והאסלאמיזציה הגוברת של מדיניות תורכיה, מבליטים את ישראל כבעלת הברית היחידה של ארה"ב שהיא יציבה, אמינה, יעילה, דמוקרטית וללא-תנאי – תופעה ייחודית באזור ובעולם.

זכרו זאת כאשר אתם מתייחסים ליחסי ישראל-ארה"ב!

פורסם ב"ישראל היום", 22 לדצמבר 2011

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה