יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

צה"ל מסייע לפלסטינים בגידול דגים לחופי עזה


צילום ארכיון: ויקיפדיה


כך מדווח דובר צה"ל:


במנהלת התיאום והקישור של עזה מסכמים בהצלחה את פרוייקט "מדגה מתועש" ברצועת עזה, שהחל השנה, לגידול דגים בבריכות. מומחים ישראליים הסבירו לחקלאים פלסטינים כיצד לפתח את הענף ובכך לפתח את כלכלת הרצועה ולצמצם את התלות בישראל.
במהלך שנת 2010 קבוצת חקלאים פלסטינים נבחרים הוצאה משטח רצועת עזה אל שטח ישראל כדי לעבור סקירות, לימודים עיוניים ומעשיים ולהכיר חומרי חיטוי בתחום גידול דגים בבריכות. הצורך עלה בעקבות חיכוכים בין דייגי החוף לחיל הים, כאשר הראשונים חצו את הגבול הימי של הרצועה, ובגלל הרצון ליצור ברצועה כלכלה עצמאית המסוגלת לענות על צרכי האוכלוסייה בה.

"אנחנו חושבים שזה העתיד של ענף הדגים", אמר לאתר צה"ל קצין מטה החקלאות במנהלת התיאום והקישור עזה, אורי מדר. "בקרב האוכלוסייה המקומית ברצועת עזה יש ביקוש גבוה מאוד לדגים בגלל הסמיכות לים והתרבות שהתפתחה, ולכן חיפשנו פתרון לצורך שעלה בה", הסביר.

במהלך השנה הוקמו ברצועה עשרות בריכות בעזרת הידע והניסיון שהעבירו מומחים ישראליים לחקלאים הפלסטינים, והענף צפוי לצמוח עוד בעתיד. בשנת 2010 היקף ייצור הדגים המתועש עמד על 150 טון, לעומת 650 טון שלל הדיג החופי. "זהו כבר אחוז נכבד מסך הדגים, אבל עדיין עיקר הדגים ברצועה מגיעים מישראל או מייבוא ולכן יש לאן לשאוף", ציין מדר.

את פרוייקט גידול הדגים בבריכות יזם המת"ק והוא גם המלווה אותו. ישראל, באמצעות המת"ק, מספקת לחקלאים המקומיים ידע ברמה הגבוהה ביותר, החל מזן הדגים, מינון חומרי הסניטציה, סוגי המזון המתאימים, אופן הגידול ותהליכים שונים המתקיימים בבריכות. בתוך כך, מוכנסים לרצועה כל החומרים הדרושים לחקלאים: תערובות מזון ייחודיות, חומרי חימצון וכלים לערבוב החמצן במים ועוד.

בנוסף לישראל, ישנם שני מקורות מימון עיקריים: ה-FAO (ארגון החקלאות העולמי, הקשור לאו"ם) וארגון שוודי המעניק ידע ותמיכה ברמה אקדמית גבוהה יותר, יחד עם ליווי וסיוע בהקמת הבריכות. לדברי מדר, פיתוח תחום המדגה המתועש נתמך על ידיי משרד החקלאות בממשלת חמאס. אמנם ישראל לא מקיימת קשרים עם החמאס, אך ניתן לראות שהממשלה תומכת ברעיון בעצם העובדה שהיא לא מונעת את הפיתוח, לדבריו.

פרט לכך, הזנים העיקריים בפרויקט הם דניס ולברק וזן של דג אמנון, במים מתוקים. הבריכות מרוכזות לאורך החוף, בעיקר מדרום הרצועה ועד למרכזה. עלותם של דגים בגידול מתועש נמוכה מדיג חופי ואיכותם גבוהה יותר בגלל המינונים המדויקים במים ובזכות כך הכלכלה המקומית ברצועה תוכל לצמוח. "אנחנו מאמינים שהגידול ימשיך ויתפתח ובתוך עשור כבר נראה שרוב צריכת הדגים תתבסס על גידול מתועש ופחות על דיג טבעי", אמר מדר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה