יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

ממר"י: הצמיחה הכלכלית של הרש"פ תלויה בסיוע חוץ. לא מוכנה להקים מדינה


תקציר מתוך דוח מיוחד של מכון ממר"י על המשבר הכלכלי ברשות וגורמיו.


דוחות שפרסמו בשנים האחרונות הבנק העולמי ואונר"א, יצרו רושם שבמשק הפלסטיני יש צמיחה והוא מוכן לקראת השלמת מהלך הקמת המדינה הפלסטינית. התברר שהתיאור הזה הוא חלקי למדי.

הכלכלן ד"ר נצר עבד אל-כרים, אמר כי הדוח של הבנק העולמי התעלם מהיבטים כמו גובה האבטלה, ומכך שהצמיחה היא שברירית, כדבריו:
בנק פלסטיני סגור. המדינה שבדרך?
"ידוע שמגזרים כלכליים שונים היו עדים מאז שנת 2007 לצמיחה ברורה בגדה המערבית, אך זו צמיחה פורמאלית, שאיננה בת קיימא. הדוח של אונר"א, שהתמקד באבטלה ובעוני במחנות הפליטים, ביטא תמונה מהימנה יותר בנושא זה." (אפאק ברלמניה (רש"פ), 4.8.2011)

לדבריו, דוחות הבנק העולמי הם דיפלומטיים מעבר לנדרש ונכתבים בנימה חיובית בנוגע לעולם הערבי כולו ולא רק בנוגע למצב בפלסטין.

דברים מפורשים יותר אמר דיקן הפקולטה למסחר ולכלכלה באוניברסיטת ביר זית, מחמד נצר:
"הצמיחה שהשיג המשק הפלסטיני בשלוש השנים האחרונות לא הייתה צמיחה בת קיימא. היא התבססה על הוצאות הממשלה הממומנות ע"י סיוע חוץ ולא על פעילות או השקעות של המגזר הפרטי... הדוחות האלה הצביעו גם על האטה ניכרת בצמיחה הכלכלית בגדמ"ע מראשית השנה [2011] עקב הקיצוצים שמבצעת הממשלה ועקב המחסור בסיוע חוץ, בייחוד מן התורמות האזוריות [מדינות ערב]. הדבר גרם למשבר נזילות חריף אצל הרש"פ שמתבטא באי יכולת לשלם משכורת מלאה... המוכנות להקמת מדינה פלסטינית עצמאית עלולה להישחק אם לא תישען על כוח כלכלי בר-קיימא ועל משק כלכלי עצמאי." (חיאה וסוק (רש"פ),  25.9.2011 - 1.10.2011)


מפקפקים בפיאד
המשבר הכלכלי גרם לבכירים ברש"פ לפקפק בדברי סלאם פיאד אודות השלמת בניית מוסדות המדינה הפלסטינית. בכיר במשרד ההסברה הפלסטיני ובעל טור ביומון הרש"פ אל-איאם, האני אל-מצרי, תהה:
"אם הרשות אינה יכולה לעמוד בהפסקה של הסיוע ושל העברת המיסים, כיצד היא מכריזה, באמצעות עדויות [של דו"חות] בין-לאומיים, שהיא מוכנה להקמת המדינה, שהכלכלה הפלסטינית פורחת ושהצמיחה גדלה?" (אל-איאם (רש"פ), 21.6.2011)



במאמר בסו"י הפלסטינית מען, שאל מנכ"ל מחלקת היחסים הבין-לאומיים באש"ף, סלימאן אל-וערי:
"האם [אכן] השלמנו את בניית המוסדות ויש לנו את היסודות העיקריים של מדינה, שהראשון מביניהם הוא כלכלה לאומית ומקורות מימון מספיקים? התברר כי איננו מוכנים, כאשר ד"ר פיאד הודיע שהכלכלה הפלסטינית סובלת ממשבר גדול, שהמשכורות לא ישולמו עד שישראל תעביר את הכנסות המיסים ... היציבות הכלכלית היא היוצרת את היציבות הפוליטית ומסייעת לה. היסודות העיקריים של כל מדינה חייבים להסתמך על מקורות מימון יציבים כדי [להבטיח] פעילות מתמדת של מוסדותיה. אם אין מקורות קבועים, קשה להמשיך בפרויקט המדינה, שהרי בניית המבנים המנהלתיים והביטחוניים של הרשות הלאומית על יסודות מדעיים ומקצועיים אינה מספיקה, באין מקורות מימון ברורים, הבאים ממיזמי השקעות וייצור, המועילים לכל בני העם הפלסטיני, ומספקים הזדמנויות עבודה רבות. אין זה מספיק שכספי התורמים והסיוע מועברים אל התשתית בלבד. רפורמה כלכלית היא תנאי בסיסי ולבנה יסודית בתוכנית בניית המדינה." (www.maannews.net, 15.5.2011)

ולמרות הכל - קצבאות השאהידים גדלות
המשבר הכלכלי לא מנע מתן תוספת לקצבאות המשולמות למשפחות השהידים. סלאם פיאד אמר כי למרות המשבר הייתה הקפדה שלא לפגוע בהקצבות רגישות במיוחד דוגמת אלה הניתנות למשפחות השהידים. מזכ"ל משפחות השהידים הפלסטיניים, מחמד צביחאת, מסר כי פיאד הגדיל את ההקצבות למשפחות השהידים בפעם השלישית מאז תחילת כהונתו.




*תקציר מתוך מאמרו של כ. יעקב, החוקר את הזירה הפלסטינית במכון ממר"י.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה